استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران،ایران.
چکیده: (1475 مشاهده)
جهت بررسی تاثیر دو تغییر خلقی اضطراب و افسردگی بر میزان توجه به محرکهای هیجانی، با استفاده از یک تکلیف ادراک رنگ سیه آزمایش صورت گرفت. نتایج آزمایش اول حاکی از تفاوت معنی دار بین میزان توجه به واژه های هیجانی تهدید کننده، در قیاس با واژه های غیر هیجانی و با هیجانی مثبت بود. همچنین مشاهده شد که رخداد یک استرس سبب تشدید توجه انتخابی به واژه های تهدیدآمیز می شود و کنش متقابل تائیر صفت و حالت اضطراب در بروز سرگیری توجهی نسبت به منبع تهدید، بیشترین سهم را دارد. به منظور بررسی امکان تعمیم نتایج آزمایش اول به بیماران بالینی مضطرب و تفکیک فرآیندهای توجهی آنان از افراد بهنجار ، آزمایش دوم طراحی گردید. نتایج نشانگر آن بود که افزایش اضطراب، به گونه ای که در مورد بیماران مشاهده میشود، در افزایش میزان توجه انتخابی نسبت به محرکهای هیجانی تهدید کننده موثر است. در تلاش برای مقایسه و تفکیک تاثیر نسبی اختلالات اضطرابی و افسردگی در سوگیری توجهی، نتایج آزمایش سوم نشانگر آن بود که افسردگی نیز با افزایش توجه، نسبت به محرکهای هیجانی منفی و کاهش توجه نسبت به محرکهای هیجانی مثبت ارتباط دارد؛ اما مهمترین عامل تعیین کننده در بروز سوگیری توجهی، سطوح مختلف حالت اضطراب می باشد .
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12