گروه آموزشی یاس بیمارستان شهید آیت الله طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، Atiye.safarzadeh@gmail.com
چکیده: (1170 مشاهده)
سابقه و هدف: افراد مبتلا به هراس اجتماعی در مقایسه با افراد عادی از عزتنفس پایینتری برخوردار هستند. درمان و مداخله رایج این مشکل مدیریت استرس بر اساس رویکرد شناختی رفتاری است. به این منظور در پژوهش حاضر هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر عزتنفس دانشجویان مبتلا به هراس اجتماعی است.
روش کار: پژوهش حاضر، طرح آزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. 32 نفر از دانشجویان مبتلا به هراس اجتماعی دانشگاه شاهد با بیشترین نمره در آزمون هراس اجتماعی (SPIN) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه پژوهش پس از همگن شدن، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و با استفاده از مقیاسهای هراس اجتماعی (SPIN) و عزتنفس (SERS) قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش، تحت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری، طی 10 جلسه هفتگی قرار گرفت و گروه کنترل در انتظار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و یومن ویتنی و با بهکارگیری نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در این پژوهش 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه کنترل حضور داشتند (همه اعضا دختر بودند). هیچ یک از دانشجویان مداخله را ترک نکردند. تحلیل یومن ویتنی نشان داد که با کنترل تفاوتهای بین دو گروه در قبل از مطالعه، اختلاف معناداری بین نمره نهایی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل وجود دارد. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری سبب افزایش عزتنفس کلی از 17/05 ± 84/62 به 24/13± 243/68(0/001< P) و کاهش هراس اجتماعی از 6/99 ± 53/56 به 2/4 ± 47/62(0/001< P) در گروه آزمایش شد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که روش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری میتواند به عنوان یک مهارت مؤثر در درمان هراس اجتماعی دانشجویان به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1400/10/26 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول