جلد 48، شماره 2 - ( 6-1403 )                   جلد 48 شماره 2 صفحات 59-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afkaneh S, Sabzi Zameleh F. Improvement of Organizational Performance Based on the Method of Knowledge Management and Organizational Learning in Nursing Personnel of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 1402. Research in Medicine 2024; 48 (2) :50-59
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-3385-fa.html
افکانه صغری، سبزی زامله فاطمه. پیش‌بینی عملکرد سازمانی بر اساس ابعاد مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در پرسنل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402. پژوهش در پزشکی. 1403; 48 (2) :50-59

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-3385-fa.html


گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، Safkaneh@gmail.com
چکیده:   (1695 مشاهده)
سابقه و هدف: باتوجه به اهمیت عملکرد سارمانی در پرسنل خصوصاً پرسنل پرستاری و اهمیت عوامل مرتبط با آن ازجمله مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و اینکه تا­به­حال در این زمینه مطالعه‌های کافی انجام نگرفته، بنابراین این تحقیق در سال 1402 روی پرسنل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش کار: تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مشتمل بر 6,000 نفر از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه مورگان، 361 نفر به صورت نمونه­گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه‌های استاندارد مدیریت دانش لاوسون، پرسشنامه‌های استاندارد یادگیری سازمانی نیفه و پرسشنامه‌های استاندارد عملکرد سازمانی استاندارد هرسی و گلداسمیت استفاده شد.  برای سنجش مدیریت دانش با 24 سوال و شامل 6 مؤلفه  که شامل دانش‌آفرینی، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و به‌کارگیری دانش بر اساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت با سوالاتی مانند (سازمان در برابر ایده‌های سازنده پاسخ مناسب داده و اسنادی برای مکتوب‌سازی دانش کارکنان در اختیار آنان قرار می‌دهد.) به سنجش مدیریت دانش می‌پردازد. برای سنجش یادگیری سازمانی با 33 سوال هفت گزینه‌ای استفاده شد. این پرسشنامه دارای 7 مؤلفه چشم‌انداز مشترک، فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری تیمی، اشتراک دانش، تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی و توسعه­ شایستگی­های کارکنان است و از پاسخ‌دهندگان خواسته شده تا نظر خود را در مورد هر گویه روی یک مقیاس هفت درجه‌ای مشخص کنند. برای سنجش عملکرد سازمانی با 42 سوال پنج گزینه‌ای و شامل ابعاد عملکرد سازمانی است، استفاده شده است و هفت مولفه توانایی، وضوح، کمک، مشوق، ارزیابی، اعتبار و محیط را مورد سنجش قرار می‌دهد. برای بررسی صحت آزمون‌ها از ضریب همبستگی پیرسن (Pearson correlation coefficient) استفاده شد.
یافتهها: روی ۳۶۱ نفر پرستار بررسی شده 3/24 درصد از پاسخگویان مرد و 7/75 درصد از پاسخگویان زن بودند انجام گرفت. رتبه مدیریت دانش با (68 /0 ± 2/98) و میزان یادگیری سازمانی با (1/13 ± 3/17) و بین مدیرت دانش و عملکرد سازمانی همبستگی وجود داشته (0/08 = r) و بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی هم همبستگی خیلی خوبی با ضریب همبستگی 0/95 به  دست آمد.
نتیجهگیری و توصیه‌ها: یافته‌ها نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی همبستگی وجود دارد. به عبارتی دیگر انجام یک مطالعه تجربی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 988 kb]   (1458 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/6/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb