جلد 31، شماره 2 - ( 6-1386 )                   جلد 31 شماره 2 صفحات 158-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pazargadi M, Zagheri Tafreshi M, Abed Saeedi Z. Nurses' perspectives on quality of nursing care: a qualitative study . Research in Medicine 2007; 31 (2) :155-158
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-392-fa.html
پازارگادی مهرنوش، زاغری تفرشی منصوره، عابدسعیدی ژیلا. کیفیت مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران: یک مطالعه کیفی. پژوهش در پزشکی. 1386; 31 (2) :155-158

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-392-fa.html


چکیده:   (21062 مشاهده)
سابقه و هدف: کیفیت خدمات بهداشتی درمانی میزان دستیابی به مطلوب ترین برآیندهای سلامتی است، به گونه ای که خدمات ارائه شده اثربخش، کارا و به صرفه باشد. از آنجایی که پرستاران بزرگ ترین گروه در میان کارکنان بهداشتی بوده و از دیدگاه قانونی و اخلاقی باید پاسخ گوی کیفیت مراقبت های پرستاری باشند، دیدگاه آنان در تعریف کیفیت خدمات بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه، تعریف و تبیین کیفیت مراقبت های پرستاری از دیدگاه پرستاران است. روش بررسی: در این مطالعه کیفی داده های مورد نیاز در دو مرحله (ده مصاحبه انفرادی و پنج بحث متمرکز گروهی) جمع آوری شد. در مجموع 54 نفر از اعضای هیئت علمی پرستاری شهر تهران، مدیران پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل با روش تحلیل محتوای پنهان انجام شد و در نهایت تعریفی از کیفیت مراقبت پرستاری بدست آمد. یافته ها: با توجه به تشابهات و تفاوتهایی که در تعریف کیفیت مراقبت پرستاری از دیدگاه صاحب نظران و پرستاران بالینی وجود داشت، تعریف نهایی بصورت زیر بدست آمد: "ارائه خدمات ایمن و مطابق با استانداردهای پرستاری به مددجو به گونه ای که منجر به رضایت بیمار گردد". نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که در تعریف کیفیت از دیدگاه پرستاران دو جنبه مهم "خدمات مطلوب و ایمن" و "رضایت مندی مددجو" مورد توجه است. علاوه بر آن، هر دو گروه شرکت کنندگان بر مشارکتی بودن ارائه خدمات و نقش عوامل سازمانی و مدیریتی را در ارائه خدمات پرستاری با کیفیت تأکید داشتند.
متن کامل [PDF 167 kb]   (9125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1386/11/29 | انتشار: 1386/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb