Ethics code: IR.SBMU.RETECH.REC.2021.077
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، ainy.elaheh@gmail.com
چکیده: (174 مشاهده)
سابقه و هدف:
با توجه به اهمیت هزینه سوانح ترافیکی علاوه بر تألمات روحی و اجتماعی و نیز روند رو به افزایش آمار تصادفات و خلا اطلاعاتی در مورد نداشتن برآورد هزینه ها بر مبنای مدل و الگویی ، این تحقیق روی یافته های سوانح ترافیکی در سال 1400 انجام گرفت.
مواد و روش ها:
تحقیق به روش توصیفی و اکتشافی انجام گرفت. در سال 1400 از مجموعه کاربران راه تعداد 385 نفر (که شامل سرنشینان، رانندگان وسایط نقلیه چهارچرخ موتوری موتورسیکلتسواران و عابران پیاده بودند) به روش تصادفی انتخاب شدند و برآورد هزینه ها با استفاده از مدل willingness to pay و روش (contingent value, stated preference, revealed preference) انجام و تحلیل داده ها با استفاده از (Weibull and Bayesian models) و آماره توصیفی ارائه گردید.
یافتهها:
در سال 1400، 16778 مورد مرگ وجود داشت. برآورد هزینه فوت یک نفر 7/19 میلیارد تومان و کل هزینه ها 330754 میلیارد تومان برآورد گردید .برای مصدومین هزینه به میزان 76527 میلیارد تومان برآورد گردید و براساس درآمد ناخالص ملی، حدود 14/11 درصد کل درآمد ناخالص را شامل می شود.
نتیجهگیری:
به نظر می رسد که هزینه سوانح تصادفات کشور در سال 1400 بالا بوده و علاوه بر تألمات روحی و اجتماعی جای نگرانی دارد . پیشنهاد می شود که برنامه هایی برای پیشگیری و کنترل از سوانح ترافیکی انجام گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1401/4/1 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار: 1401/11/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول